Slimmer dan stress-coaching

stresscartoonStress, we kennen het allemaal. Maar wat is het eigenlijk? Bij het woord stress denken we meestal aan ongezonde druk, ofwel een teveel aan spanning. Toch is stress niet altijd ongezond. Het is zelfs een hele natuurlijke, en ook gezonde en noodzakelijke reactie van ons lichaam. Gezonde stress helpt ons bijvoorbeeld om goed te presteren in werk of studie. Het maakt ons alert, geconcentreerd en efficiënt. De spanning maakt ons lichaam ook klaar voor actie en dat is nodig om te kunnen reageren op bedreigende situaties. Als het goed is, neemt de stress af wanneer de situatie waarvoor deze nodig was, voorbij is. Het lichaam reguleert zichzelf weer.

Wanneer de draaglast groter wordt dan de draagkracht, ontstaan er echter problemen. Dit is het geval, wanneer de eisen die aan ons gesteld worden of die wij aan onszelf stellen, groter zijn dan we aankunnen. Dit kan komen door allerlei oorzaken, een werksituatie die teveel van ons vraagt, een ingrijpende gebeurtenis zoals een overlijden of de geboorte van een kind, spanningen in het gezin of de relatie. Maar ook alledaagse zaken kunnen stress geven. Wanneer de stress te groot is en te lang duurt, raakt de balans verstoord en kunnen we de stress niet goed meer reguleren. We kunnen zowel lichamelijke als psychische klachten krijgen, zoals prikkelbaarheid, alertheid, hoofdpijn, piekeren, slaapproblemen, somberheid, burnout, maag- en darmklachten, emotionele problemen, hartkloppingen, spierklachten en vermoeidheid. Daarnaast ondermijnt stress onze vitaliteit en ons immuunsysteem, waardoor we vaker ziek kunnen worden.

Als dit aan de hand is, hebben we soms wat hulp nodig om het lichaam weer terug te brengen naar een gezonde balans. In de Slimmer dan stress-coaching leer je stress te herkennen en ontdek je welke factoren jou stress geven. Je gaat ontdekken wat er in jouw lichaam gebeurt als er stress is en wat jouw persoonlijke signalen van stress zijn. Tevens leer je technieken om bij stress je lichaam en hoofd weer in een meer ontspannen toestand te brengen, middels o.a. Mindfulness, ademtechnieken en lichaamsoefeningen. Je gaat ontdekken wat jouw draagkracht en draaglast zijn en hoe je je leven zo in kunt richten, dat de balans niet teveel verstoord raakt. En je gaat jouw hulpbronnen, die dingen die jou in het dagelijks leven helpen te ontspannen, ontdekken en bewust leren inzetten als medicijn tegen stress. Tevens is er aandacht voor onderliggende emoties. Zodat je meer grip krijgt op je stress en je je vitaler, blijer en meer ontspannen gaat voelen.

De Slimmer dan stress-coaching is zowel individueel als in groepsverband mogelijk.

Contact opnemen?